Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області

Освітянський форум

      Пріоритетним напрямом державної політики в галузі освіти є створення умов для всебічного розвитку молодої людини як особистості, розквіту її талантів, професійної орієнтації інтелектуально обдарованої молоді. Саме так вона може бути конкурентоспроможною в сучасному світі. Але як зацікавити нинішнього школяра, яким має бути сучасний учитель?

       Ці та інші питання розглядалися на освітянському форумі для методистів, керівників методичних об’єднань і вчителів української мови та літератури з теми «Формування компетентностей на уроках української мови та літератури в умовах переходу до Нової української школи», який відбувся 18 травня 2019 року на базі Ужгородського університету. Мета педагогічного заходу, натхненниками якого були колективи Творчого об’єднання «Соняшник» спільно з філологічним факультетом університету, полягала в представленні освітянській спільноті області Стандарту Нової української школи, обговорення його особливостей та вирішення комплексу завдань із формування гуманістичного світогляду самодостатньої особистості, європейця й патріота. На ньому були присутні й ми, освітяни Свалявщини: автор цього допису, голова районного МО вчителів української мови та літератури Н.С.Воронич, учителі  –  М.В.Галас (Пасіцька ЗОШ І-ІІ ступенів), Т.І.Мауріц (Свалявська гімназія) та Н.В.Бунда (Свалявська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1).

      Привітала учасників форуму очільниця освіти області Ганна Іванівна Сопкова, яка відзначила, що проблема вивчення рідної мови – суттєва й основна, зважаючи на те, що Закарпатська область посідає останню сходинку в Україні за результатами ЗНО, хоча у краї працюють найкращі вчителі і здобувають освіту найкращі вихованці. Начальник департаменту освіти і науки наголосила, що в області в рамках реалізації концепції Нової української школи робиться чимало задля покращення вивчення державної мови: у школах з мовою  навчання національних меншин створено кабінети української мови, за окремим проектом БомбеЗНО – мовний весняний табір, видано словники.

       На особливостях практичної складової  освітньої діяльності вчителя-україніста будувала свій виступ  головний спеціаліст відділу змісту середньої освіти, мовної політики та освіти нацменшин МОН України Олена Юріївна Котусенко. «Головне завдання – навчити дітей української мови, дати їм ті знання, котрі будуть необхідними в житті», – зазначила відомий філолог України. Олена Юріїївна підкреслила важливу фахово-методичну, наукову  діяльність педагогів ЗІППО, зокрема завідувача суспільно-гуманітарних дисциплін Т.Д.Гнаткович, які плідно працюють в цьому напрямку. Це й видання посібників, методичних рекомендацій, що значно полегшують та покращують роботу вчителя, це й надання конкретної методичної допомоги вчителям-початківцям та організація роботи досвідчених педагогів із метою створення різноманітних освітніх проектів. Акцентувалося також на тому, що в Закарпатській області чимало талановитих дітей, які беруть участь у багатьох конкурсах і перемагають. А найкращі твори учасників мовно-літературних змагань друкуються в збірничках творчого об’єднання «Соняшник».

     Ділилася з учасниками почесного вчительського зібрання новими підходами в підготовці учителів-україністів на філологічному факультеті УжНУ його декан Галина Василівна Шумицька. Головна філологиня університету презентувала свій факультет як наймодерніший, розповіла про специфіку трьох спеціальностей (середня освіта, філологія, журналістика), розробку освітніх програм та участь у проекті «Через діалог із нацменшинами – до врегулювання мовної ситуації в Закарпатті» із проведенням кількасот формалізованих і глибинних інтерв’ю з учнями, їхніми батьками, освітянами Закарпаття.

     Цікавим і змістовно-корисним для вчителів української мови та літератури був виступ Андрія Олексійовича Панченкова, начальника відділу змісту суспільно-гуманітарних навчальних предметів Українського центру оцінювання якості освіти. Питання стосувалися Стандартів початкової та базової освіти, оволодіння дітьми національних меншин одночасно рідною та державними мовами та проблем ЗНО. Під час висвітлення  останнього з них йшлося про чинні програми з предметів, завдання відкритої та закритої форми, прогалини в конкретних пунктах оцінювання власного висловлювання та про його структуру. Серед тем, завдання з яких є складними для учасників упродовж багатьох років, було названо «Наголос», «Відмінювання числівників», з української літератури – завдання з використанням візуальних джерел та психометрична характеристика тексту.

      Логічним продовженням виступу науковця з центру оцінювання якості освіти були методичні діалоги Олесі Василівни Калинич, заслуженого вчителя України з Хуста, та Ігоря Олександровича Помазана, голови методичної комісії  Всеукраїнської українознавчої гри «Соняшник». Вони стосувалися інноваційних методів викладання української мови й літератури (як зробити урок не тільки ефектним, а й ефективним; про дієву роботу в міні-групах тощо), концепції національно-патріотичного виховання та ефективної підготовки до ЗНО (роль «Соняшника» в розробці інтелектуально-творчих завдань).

        І насамкінець, хочеться відзначити: усі, без винятку, запрошені доповідачі стверджували, що викладання мови – справа достойна, але й важка. Тому викладати цей предмет повинні ті, «що носять горде ім’я – учитель - найздібніші й найталановитіші» (Г.І.Сопкова). Бо це не просто передача знань, практичних умінь і навичок. Це передусім виховання. Виховання розуму, формування думки, копітке різьблення й ліплення найтонших рис духовного обличчя справжнього патріота, європейця.

 

Лариса Андрела,

методист відділу освіти Свалявської РДА



« повернутися до списку новин