Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області

Організація дистанційної освітньої діяльності учнів  із вивчення української мови та літератури,  зарубіжної літератури  в закладах освіти під час карантину

Організація дистанційної освітньої діяльності учнів
 із вивчення української мови та літератури, 
зарубіжної літератури 
в закладах освіти під час карантину

У своїй організаційно-педагогічній та методичній роботі відділ освіти керується документами МОН України щодо убезпечення  в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19 та використовуватиме в подальшій діяльності з метою належного функціонування освітньої галузі лист департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА від 23.03.2020 № 01-15/842 ,,Про організацію роботи під час карантину та проведення дистанційного навчання”.

І. Методичні та організаційно-педагогічні рекомендації та поради словесникам закладів освіти відповідно до вищезазначеного листа департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА щодо системного та злагодженого виконання передбачених цим документом заходів.
1. Під час організації дистанційного навчання враховувати наступне:
1.1. Забезпечення виконання освітніх програм з української мови та літератури, зарубіжної літератури.
1.2. Необхідність складання індивідуального плану самоосвіти вчителя-словесника із вказівкою результатів, яких має досягти кожен педагог за час карантину.
1.3. Домовлення з учнями про режим дистанційної роботи (із вказівкою учневі дати, до якої треба виконати конкретне завдання).
1.4. Налагодження обов’язкового зворотного зв’язку (наприклад, окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під час карантину, важливо також надати покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, створіть ментальну карту, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту вчителя тощо). 
1.5. Узгодження з учасниками освітнього процесу форми виконаних ними завдань та оцінення їх учителем.
2. Обрання форм дистанційного навчання.
Дистанційне навчання може проводитися у двох формах: онлайн і офлайн. Уроки онлайн – обмін інформацією в режимі прямої трансляції (вебінар). Перша умова проведення: учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою), мати підключення до мережі Інтернет. Друга умова: усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. 
Під час використання офлайн-технологій матеріали уроку зберігаються на платформі для проведення дистанційного навчання, учні можуть опрацювати їх у будь-який час. Якщо відповідної платформи немає, або далеко не всі учні мають доступ до мережі Інтернет, радимо скористатися іншими соціальними мережами: вайбер, інстаграм тощо.
3. Обрання педагогами електронних освітніх платформ для дистанційного навчання, електронних ресурсів, сайтів, які вони, звичайно, широко використовують під час звичного освітнього процесу – на уроках:
- сайт фонду «Відкрита політика» (відеоуроки з української мови, української літератури ЗНО, ДПА:  https://dostupnaosvita.com.ua/video-lessons Наразі на цій платформі розміщено 22 відеоуроки з української мови і літератури. Банк уроків постійно поповнюється; 
- сайт Олександра Авраменка – доцента Київського університету імені Бориса Грінченка: 
 http://xn--80aafnzkijm.xn--j1amh/; http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky. Експрес-уроки української мови від Олександра Авраменка вчитель може рекомендувати учням із метою ознайомлення конкретного слововживання та підвищення культури мовлення;
- сайт  ,, Мова – ДНК нації” – Лепетун або Як вивчити українську мову за допомогою смартфону: https://ukr-mova.in.ua . Використовуючи дотепні, часом жартівливі картинки, на яких зображено головного героя Лепетуна, можна ознайомити учнів (здебільшого 5 ? 9 класів, хоча й старшокласникам це не завадить) з окремими орфограмами, пунктограмами, з лексикою, граматикою, стилістикою. Допоможуть ці картинки дітям також зрозуміти значення прислів’їв, фразеологізмів;
- ,,Лайфхаки з української мови”, або Українська мова для дорослих і школярів https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-ko-movi/ Кожен урок-лайфхак супроводжується робочими аркушами із завданнями для перевірки засвоєння знань і тестами;
- вправи для вивчення української мови від ,,Тренажера з правопису української мови” https://webpen.com.ua/;
- трансляція курсів з підготовки до ЗНО на ТК ,,РАДА” та YouTube-каналі МОН (із 17 березня 2020 року); безкоштовна підготовка до ЗНО Be smart;
- можливості платформи ,,МійКлас” (для учнів 5 – 9 класів), Prometheus (для учнів 10 – 11 класів); 
- https://wisecow.com.ua/literatura/ukrayinska-literatura-v-imenax/ – курс лекцій від WiseCow. 39 поетів, драматургів та прозаїків оживають у небанальних історіях від Ярини Цимбал та Євгенія Стасіневича – чи не найкращих українських літературознавців сучасності;
-https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:Osvitoria_and_EdEra+lifehacks201+lifehacks201/about онлайн-курс у формі корисних порад (лайфхаків), що допоможе простежити історію розвитку мистецтва слова від фольклору й перших писемних пам’яток до сучасної української літератури, опанувати базовими теоретико-літературними поняттями, виробити навички аналізу художніх творів.
 Під час організації дистанційного навчання із предметів ,,Українська література” та ,,Зарубіжна література”  доцільно працювати через онлайн-платформи, використовувати методики ,,Переверненого класу” чи іншого типу змішаного навчання. Методика навчання за принципом ,,Перевернений клас” або змішане навчання передбачає самостійне прочитання здобувачами освіти літературного твору,  а практичні завдання закріплюються в класі чи під час групових робіт.  Цю методику використовують під час традиційного  (класного) навчання, вона буде ефективною й під час карантину, якщо роботи учнів перевіряти дистанційно.
4. Організація дистанційного навчання для освітян.
23 березня Міністерство цифрової трансформації України презентувало оглядовий онлайн-курс сервісів дистанційного навчання для освітян. 
Онлайн-курс доступний на платформі: Дія. Цифрова освіта. за посиланням: https://osvita.diia.gov.ua/courses/online-services-for-tehttps://osvita.diia.gov.ua/courses/online-services-for-teachersachers. Онлайн-курс містить 6 відеороликів, у яких ідеться про алгоритми та комунікацію вчителів і учнів на період дистанційного навчання, а також набір сервісів і специфіку їх використання для вчителів, зокрема: Google Classroom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime, Viber та інші.

ІІ. Аналіз організації вчителями дистанційного навчання з української мови та літератури, зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти.
1. Загальна характеристика роботи словесників в умовах дистанційного навчання.
По-перше, хочемо відзначити розуміння вчителями-словесниками важливості покладеної на них місії – забезпечення освітніх послуг в умовах надзвичайної ситуації у країні.
По-друге, задля забезпечення якісного інформування словесників про використання комунікаційних можливостей мереж, освітніх ресурсів під час дистанційного навчання в мережі Facebook з ініціативи відділу освіти створені фахові групи: ,,Районне методичне об’єднання вчителів зарубіжної літератури” (модератор – Софілканич Е.О., голова райметодоб’єднання) та ,,Районне методичне об’єднання вчителів української мови та літератури” (модератор – Андрела Л.В., методист відділу освіти), у яких наразі працюють педагоги зі всіх закладів освіти району.
По-третє, у зв’язку з упровадженням карантину педагоги району співпрацюють з учнями через комунікаційні можливості мереж Viber, Facebook, Google, за допомогою Skype зв’язку та ін.; найпоширенішими формами і прийомами організації навчання є відеоуроки, презентації тощо.
2. Приклади окремих підходів до організації дистанційного навчання словесниками по освітніх закладах І-ІІІ ступенів.
Свалявська загальноосвітня школа №3
Із метою забезпечення виконання навчальних планів освітніх програм учителі-словесники:
-  користуються такими навчальними платформами, як EdEra, iLearn, Be smart; 
- рекомендують такі онлайн-ресурси: презентації до уроків, відеоуроки, експрес-уроки тощо;
- ними обрано інструмент взаємодії (групи у Viber, Telegram, Facebook), налагоджено з учнями зворотний зв'язок за допомогою  мобільних додатків, соціальної мережі Instagram, електронних поштових скриньок. 
Учителі-предметники пропонують учням оптимальні інтерактивні вправи, тестові завдання, завдання творчого характеру, аби зробити формат спілкування максимально продуктивним. У разі виникнення запитань під час виконання завдань учні можуть звертатися до класного керівника, учителя-предметника в телефонному режимі чи в іншому, визначеному учителем, способі зв’язку.
Свалявська гімназія
- У закладі створено групу «Гімназист» у Viber, де розміщено посилання на електронні ресурси, які рекомендовано для використання в роботі з учнями;
- учителями-словесниками найчастіше використовуються такі платформи онлайн-студій: EdEra:ed-era.com, ILearm(Освіторія), а також власні доробки, матеріали сайту для вчителів зарубіжної літератури ,,Тисяча журавлів” та онлайн-платформ ,,Тисяча журавлів”, ,,На урок” ,,Всеосвіта” ;
- усіма вчителями-словесниками складено індивідуальні плани роботи на період карантину;
- у Viber класними керівниками створено спільноти, до яких увійшли учні класу, їхні батьки, учителі-предметники. За розкладом уроків кожен словесник подає до групи тему уроку, рекомендації щодо вивчення матеріалу, завдання до теми, дидактичний матеріал. Наприклад, учитель зарубіжної літератури Бігар К.І. проводить з учнями відео-уроки в режимі онлайн за допомогою додатку Zoom. Єдиним мінусом цього додатку є певні технічні труднощі, які виникають зі звуком або відео.
- зворотний зв'язок з учнями здійснюється через ,,скрін-фото”  та відеозвіти, індивідуальне спілкування у спеціально відведений час; 
Учителі-словесники також підвищують власний рівень цифрової грамотності: переглядають педагогічні вебінари (Мауріц Т.І., учитель української мови та літератури); беруть у них участь, підвищуючи кваліфікацію (учителі зарубіжної літератури Загуменнова Н.Ю. та Бігар К.І.). Набуті компетентності (інформаційно-комунікаційна, цифрова), передбачені стандартами освіти, дають змогу педагогам здійснювати дистанційне навчання з використанням вебсервісу Google Classroom.
Керецьківська загальноосвітня школа
- У роботі дистанційного навчання словесники закладу використовують можливості платформи ,,МійКлас” (для учнів 5 – 9 класів), Prometheus (для учнів 10 – 11 класів); онлайн-курси дл учнів 5 – 11 класів ,,На Урок”, відеоуроки зі шкільної програми у YouTube;
- словесники закладу співпрацюють з учнями через комунікаційні можливості мереж Viber, Facebook та  за допомогою Skype зв’язку: класними керівниками створені групи з учнів класу; учителі скидають посилання на відеоуроки, на безкоштовні освітні платформи або просто завдання та рекомендації до них, які потрібно виконати; вказується термін виконання;
- словесники закладу намагаються урізноманітнювати домашні завдання, пропонуючи проблемно-пошукові, творчі, тестові завдання з української літератури з метою виявлення знань змісту твору, який вивчається, відеозавдання ,,Конкурс на кращого читця поезії напам’ять” (Андрела Л.В., Суплінчак Г.І., Сакаль Т.В.), що викликає в учнів зацікавлення темою;
- здійснюється зворотний зв'язок: виконані завдання надсилаються вчителям на приватні повідомлення у вайбер та оцінюються; у телефонному режимі надаються індивідуальні консультації щодо виконання завдань.
Неліпинська загальноосвітня школа
- Класними керівниками в системі Viber створені групи учнів по класах: відповідно до розкладу уроків словесники подають  теми уроків,  завдання до тем, дидактичний матеріал, джерела для вивчення теми;
- вчителі використовують комунікаційні можливості мереж Facebook, YouTube; послуговуються олайн-платформами  erudyt.net, Osvita.ua, Zoom.us, ZNO.ua, використовують презентації уроків онлайн-платформи «Країна мрій», лайфхаки І.Г.Хворостяного тощо;
- здійснюється зворотний зв'язок: учителі української мови та літератури (Воронич Н.С., Данайканич М.В., Лендел І.М.,  Талащук Є.В.) проводять онлайн-тестування; учитель зарубіжної літератури Русин О.І. перевіряє знання учнів за допомогою вправ  у Leaunigapps.
Дусинська загальноосвітня школа
- Створені групи з учнів у Viber: учителями-словесниками, крім теми, що пропонується на самостійне опрацювання, надається посилання на відеоресурси, онлайн-джерела;
- словесниками використовуються експрес-уроки з української мови
О. Авраменка, відеоуроки на телеканалі "Рада", курс "Лайфхаки української мови", такі навчальні сайти: 
https://naurok.com.uahttps://osvitoriahttps://https://urok-ua.comhttps://osvita.ua.;
- учням пропонуються письмові завдання творчого характеру: складання цитатної характеристики персонажа, паспорту твору тощо (учитель української мови та літератури Фізер Л.В.) В 11 класі Фізер Л.В практикує онлайн-тести, відповіді яких учні надсилають у вигляді скриншотів.
Березниківська загальноосвітня школа
- Усі словесники закладу є учасниками новостворених груп у мережі Facebook: ,,Районне методичне об’єднання вчителів зарубіжної літератури”  та ,,Районне методичне об’єднання вчителів української мови та літератури”; відповідно до цього вони широко використовують у роботі дистанційного навчання можливості електронних ресурсів;
- по датах із зазначенням теми, безпосереднього завдання, що передбачає ознайомлення з матеріалом підручника, перегляд відеоуроків, проходження тестування в режимі онлайн розміщено у мережах Viber та Facebook.
Проте, звіт-характеристику дистанційного навчання з української мови та літератури, зарубіжної літератури словесниками Свалявських ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 та №2 за цей період від 12.03 до 20.03.2020 року не подано. На сайтах обох закладів створені рубрики ,,Дистанційне навчання”, проте інформація про нього відсутня. На сайті Свалявської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 розміщені фотоматеріали дистанційного навчання учнів та рубрика ,,Методична робота вчителів під час карантину”.
2. Приклади окремих підходів до організації дистанційного навчання словесниками по освітніх закладах І-ІІ ступенів.
Ганьковицька загальноосвітня школа
- Позитивним є той факт, що вчителями-словесниками складені індивідуальні плани роботи на період дистанційного навчання, у яких чітко вказано теми, усні та письмові завдання з тем, а також посилання на освітні сайти, відеопрезентації, якими можуть послуговуватися учні під час опрацювання відповідного матеріалу з української мови та літератури, зарубіжної літератури (учителі Кримко Н.М. та Пукіш Н.О.);
- учителі-словесники проводять консультації з учнями та батьками з питань дистанційного навчання; індивідуальне консультування учнів щодо виконання д/з здійснюється в телефонному режимі або соціальній мережі Viber; перевірка завдань – у Viber.
Голубинська загальноосвітня школа
- Учителі-словесники складають індивідуальні плани роботи на період карантину; продуманий та чіткий план у вчителя української мови та літератури Жернакової Т.В.; поглибити план вказівками освітніх джерел з тем потрібно учителю зарубіжної літератури Безик Ж.В.;
- у системі Viber створено групи, до яких увійшли учні класу, батьки, вчителі-предметники. Відповідно до розкладу уроків словесники надсилають учням тему уроку та чітку інструкцію з її осягнення та виконання домашніх завдань.
Сасівська загальноосвітня школа
- Складання вчителями-словесниками індивідуальних планів роботи на період карантину;
- проведення з учнями консультацій щодо виконання завдань дистанційного навчання у Viber-групах та інших соціальних мережах;
-  розроблення учителем зарубіжної літератури Метенько Н.Б. тестів за  прочитаними творами із зарубіжної літератури  для учнів  5,7,8  класів;
- перегляд словесниками вебінарів: ,,Організація дистанційного навчання під час карантину”, ,,Використання онлайн-тестів для організації дистанційного навчання” ;
- розміщення домашніх завдань на шкільному вебсайті учителем української мови та літератури Матійків М.Г.
Стройненська загальноосвітня школа
- Співпраця з учнями словесниками здійснюється через мережу Viber: учням надсилаються завдання до теми, вказується теоретичний матеріал підручника, що треба опрацювати; надсилаються посилання на відеоресурси для використання в навчанні; із метою опрацювання літературних тем здобувачі освіти використовують формат відеоуроків;
- виявлення рівня засвоєності мовно-літературного матеріалу здійснюється за допомогою тестів, відповіді на які учні висилають вчителю на вайбер;
- учителі української мови та літератури Кепенач Т.О., Калитич С.Ю. пропонують випускникам для прослуховування та написання аудіодиктанти .
Сусківська загальноосвітня школа
- Складання вчителями-словесниками індивідуальних планів роботи на період карантину; треба відзначити чіткість побудови індивідуальних планів учителів: наявність поширеного переліку завдань учителя відповідно до дати, вказівка на термін виконання учнями завдань та форми зв’язку з учнями;
- створення учнівських груп (5 – 7 класи) у мережі Viber та Facebook (8 – 9 класи);
- здійснення зворотного зв’язку (фотозвіт виконаних домашніх завдань) через Viber та Telegram.
Пасіцька загальноосвітня школа
- Створення  у системі Viber для кожного класу групи ,,Дистанційне навчання”;
- використання комунікаційної можливості мережі Viber учителем української мови та літератури Галас М.В. задля інформування учнів про використання в самостійній освітній діяльності різноманітних онлайн-уроків, аудіозаписів, відеопрограм, що розміщені на сайтах:
 https://vseosvita.ua/webinar,
 https://naurok.com.ua/webinar,
 https://naurok.com.ua/test,
 https://www.youtube.com, https://www.youtu.be./hx3vDaF8NZMytimg/com.;
- здійснення учителем Галас М.В. зворотного зв’язку (фотозвіт виконаних домашніх завдань, ,,скрин-фото”  чи відеозвіт вивчених напам’ять творів) через Вайбер.
Росошанська загальноосвітня школа
- Складання вчителями-словесниками індивідуальних планів роботи на період дистанційного навчання;
- здійснення співпраці з учнями через мережу Viber: учителі розміщують  завдання для дистанційного навчання учнів, дають чіткі вказівки, інструкції щодо вивчення програмових тем згідно з календарно-тематичним плануванням, пропонують освітні електронні ресурси для поглибленого опрацювання;
- забезпечення зворотного зв’язку з учнями через фото- та відеозвіти;
- участь учителів-словесників у різноманітних вебінарах, відеоконференціях, розміщених на освітніх платформах ,,На урок”, ,,Всеосвіта”.
Тибавська загальноосвітня школа
- Здійснення співпраці з учнями через мережу Viber: учителі Ливч О.В., Станкович М.І., Туряниця Н.І. розміщують  завдання для дистанційного навчання учнів, дають чіткі вказівки, інструкції щодо вивчення програмових тем згідно з календарно-тематичним плануванням, пропонують освітні електронні ресурси для  опрацювання;
- використання в роботі таких електронних ресурсів: сайтів erudyt.net, svitlanashev.blogspot.com., рубрики  «Онлайн школа альтернатива» в YouTube (Станкович М.І.); матеріалів ,,Дистанційне навчання. Зарубіжна література 5 ? 11 класи” у мережі Facebook  (Ливч О.В.); різних освітніх платформ (,,Країна Мрій”,  ,,Мій клас”,  ,,Classroom ” (Туряниця Н.І.);
- участь у фахово-методичних вебінарах, зокрема – у вебінарі Лесі Сич; опрацювання методичних матеріалів, уміщених у фахових журналах: ,,Зарубіжна література в школі”,  ,,Всесвітня література в школах України” Ливч О.В.);
- здійснення зворотного зв’язку відбувається через Viber та Skype, куди надсилаються фотоматеріали відповідей, та через спілкування у телефонному режимі з проблемних питань.
Свалявська загальноосвітня школа №4
- Здійснення співпраці з учнями через мережу Viber;
- учителями української мови та літератури Зийнич М.І., Русин Н.І., Ковач А.В. до кожної програмової теми додаються посилання на використання учнями електронних ресурсів;
- найпопулярнішими формами і прийомами організації навчання для учнів є відеоуроки та презентації;
- здійснюється зворотний зв'язок: виконані завдання надсилаються вчителям на приватні повідомлення у Viber та оцінюються; у телефонному режимі надаються індивідуальні консультації щодо виконання завдань.

ІІІ. Висновки
Упровадження дистанційної форми навчання в закладах освіти – виклик часу і перевірка на готовність її сприйняття. Звичайно ж, виявилися і її вади: відсутність активного зворотного зв’язку через пасивність окремих учнів та неможливості співпрацювати з учителем у зв’язку з обмеженістю чи навіть відсутністю доступу до соціальних електронних мереж.
Тож ця форма освітньої діяльності ,,вимагає від усіх її учасників насамперед усвідомленого підходу до навчання, умінь працювати з інтернет-ресурсами й сучасними інтернет-технологіями”. І найважливіша роль у цьому належить учителеві: лише свідома, грамотна й відповідальна робота педагога відобразиться на результаті роботи учня.

Андрела Л.В.,
методист відділу освіти Свалявської РДА
 

 

 

 

 


             

 

 

 

 



« повернутися до списку новин