Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області

Дистанційне навчання – виклик українській школі та перевірка її на сучасність

Дистанційне навчання – виклик українській школі

та перевірка її на сучасність

 

Уже тривалий час наша країна й суспільство в цілому переживає складний період надзвичайної ситуації, пов’язаної з заходами боротьби проти поширення короновірусу. Ця ситуація фактично оприлюднила українську освіту – все стало відкритим і зрозумілим. І реалії, і проблеми, і потреби змін, і напрями змін.  Заклади освіти вперше вимушені були перейти на неочікувано довготривалий карантин, забезпечивши дистанційне навчання.

Але кожна проблема - це також привід до якісних змін, пошук нових  можливостей освоєння сучасних новітніх  технологій не зовсім ще  знайомої форми навчання. Якісно й ефективно працювати у віртуальному  просторі, бути медіаграмотним, ураховувати сучасні можливості такого навчання є важливою вимогою сьогодення.  Зрозуміло, що карантин – це не канікули, це навчання, лише інше. Це нові умови навчання, необхідність створення нових форм діяльності, де головними чинниками ії успішності є відповідальність, самоорганізація та самодисципліна.  Перед відділом освіти, дирекціями закладів освіти, вчителями, учнями, батьками постало питання, як продуктивно, а головне - системно та результативно організувати якісне дистанційне навчання, гнучко й швидко перебудувати освітньо-виховний процес.

Керуючись документами МОН, листами департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА ("Про організацію роботи під час карантину та проведення дистанційного навчання" від 23.03.2020 року № 01-15/842 та "Про організацію освітнього процесу під час карантину" від 24.03.2020 року № 01-15/848, де покроково визначені шляхи роботи освітньої галузі в цей період), відділ освіти намітив окремі важливі пріоритети, шляхи й можливості здійснення освітнього процесу в дистанційний період. Свою роботу апарат відділу освіти організував так, щоб у першу чергу допомогти закладам освіти в налагодженні освітньої діяльності та забезпеченні неперервності освітнього процесу в умовах, що склалися, а, по-друге, сприяти проведенню (у режимі онлайн) всіх культурно-освітніх мистецьких заходів.

Упродовж усього дистанційного навчання на офіційній сторінці відділу освіти було розміщено матеріали документів з основної діяльності МОН України, обласного департаменту освіти і науки, районного відділу освіти  щодо роботи у період карантину. Ефективно налагодженою виявилася робота і методичної служби відділу освіти Свалявської РДА, і спеціалістів відділу, що з перших днів надзвичайної ситуації  діяли злагоджено, цілеспрямовано. Наразі працівниками відділу були створені фахово-предметні групи у Viber чи Facebook, де директорам шкіл, учителям-предметникам, класним керівникам пропонувався повний перелік завдань освітньо-виховної діяльності в період карантину: першочергові дії керівників закладів, посилання на корисні вебресурси, освітні технології, онлайн-платформи, онлайн-курси для дистанційного навчання, вказівка на методи та форми роботи з учнями тощо. Про це свідчать наступні фахово-методичні рекомендації, пропозиції щодо організації дистанційної роботи в районі

- психологів: "Методичні рекомендації для практичних психологів  закладів загальної середньої освіти з питань організації діяльності під час карантину";

"Що робити дітям вдома, якщо продовжили карантин - Перелік активних заходів у приміщенні компенсує потребу ваших дітей. Поради психолога";

"Практичні психологи району за допомогою Google Forms провели онлайн- опитування учнів 5-11 класів" (Н.В.Островка);

- математиків, фізиків, інформатиків: "Продовжуємо дистанційно навчатися"(Е.С.Приходько);

- словесників: "Організація дистанційної освітньої діяльності учнів із вивчення української мови та літератури, зарубіжної літератури в закладах освіти під час карантину";

"Методичні та організаційно-педагогічні рекомендації та поради словесникам закладів освіти щодо проведення дистанційного навчання з української мови та літератури, зарубіжної літератури";

"Ділимося досвідом" (думки щодо роботи під час дистанційного навчання та напрацювання в роботі) – Л.В.Андрела;

- учителів іноземних мов: "Упровадження дистанційної форми навчання вчителями іноземних мов у період карантину" (Н.Л.Чубар);

- біологів, екологів, географів: "Запровадження технік дистанційного навчання вчителями природничого циклу закладів загальної середньої освіти в період карантину" (В.В.Скрип);

- істориків, учителів художньо-естетичного циклу: "Робимо освітній процес удома цікавим і корисним" (Н.І.Ладані);

- учителів-початківців: "Звіт про дистанційне навчання вчителів початкових класів у період карантину" (Н.М.Власик);

- учителів трудового навчання: "Уроки трудового навчання за технологіями дистанційного навчання в умовах карантину" (О.Г.Пилипанинець);

- вихователів ДНЗ: "Поради методиста щодо змістовного проведення часу з дітьми дошкільного віку під час карантину" (Н.О.Степанюк).

Усі ці конкретні методичні поради-рекомендації стали суттєво-практичною допомогою в налагодженні всіх життєво необхідних функцій єдиного освітнього організму.

Взаємодія всіх учасників освітнього процесу - один із найважливіших факторів успішного функціонування будь-якої шкільної спільноти. В умовах дистанційного навчання, коли вчителі й учні не можуть бути поруч, взаємозв’язок між адміністрацією школи, вчителями, учнями й батьками набуває особливого значення. Саме адміністрація школи має забезпечити організацію діяльності закладу освіти в умовах режиму дистанційного навчання, узгодити правила та розклад взаємодій усіх учасників освітнього процесу для виконання освітніх програм закладу. Розуміючи складність ситуації, важливість власної місії, роль першої скрипки в забезпеченні належного функціонування дистанційного навчання в закладах освіти взяли на себе їхні керівники. Керуючись наказом МОН від 16.03.2020 року № 406 та наказом відділу освіти від 31.03.2020 року № 37, вони видали відповідний наказ про роботу закладу в умовах карантину, у якому акцентувалося на встановленні режиму працівників із запровадженням гнучкого графіку роботи; на затвердженні заходів щодо виконання працівниками методичної, організаційно-педагогічної роботи (як наприклад, розроблення індивідуальних планів професійного розвитку тощо) та заходів щодо збереження систем життєзабезпечення (охоронного режиму); на визначенні особливостей провадження освітнього процесу. Із наказом ознайомлювалися всі працівники закладу, його зміст висвітлювався на сайті школи.

Кожен керівник налагодив постійний дистанційний зв’язок із педагогічним колективом щодо координації роботи та повідомлення усіх важливих новин. На сайтах закладів були створені рубрики "Дистанційне навчання", де висвітлювалися не лише фотоматеріали такого навчання, а й детальна інформація про нього: використання різних освітніх платформ, посилання на електронні ресурси, рекомендовані для використання в роботі з учнями, форми дистанційного навчання тощо. Цю роботу директорів шкіл детально проаналізувала й висвітлила у статті "Аналіз системного підходу в організації дистанційного навчання в закладах освіти району" головний спеціаліст відділу освіти М.В.Дребітко.

Як уже наголошувалося вище, проблема карантину, що вторглася в суспільне життя українців, перш за все оголила освітню систему, а саме: її готовність до змін і новацій. Тому дистанційне навчання стало певним викликом, виходом із зони комфорту не лише для керівників, а й для вчителів, бо змусило кожного з них пристосовуватися до змін, шукати нові можливості розвитку й вдосконалення, нові шляхи освоєння сучасних дистанційних комунікацій.

Проводити уроки віддалено, не бачити учнів, не мати можливостей пояснити особисто й допомогти в момент виникнення проблеми - ще кілька місяців тому вчителі не могли й уявити таких ситуацій у своїй роботі. Як зазначається в Положенні про дистанційне навчання, "дистанційне навчання - це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі та яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій". Організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, надихати й мотивувати учнів, давати раду технічним проблемам виявилось зовсім не просто.

Відрадно зазначити, що освітяни не розгубилися, не втратили віру в себе й почали робити те, що й мали робити, - вибудовувати нове для всіх дистанційне навчання.

Особливостями дистанційного навчання вчителями-предметниками району стало:

- об’єднання у групи в мережах Viber, Facebook із метою обміну досвідом використання певних електронних ресурсів для дистанційного навчання;

- обрання ними електронних освітніх платформ, курсів (Google Classroom, ClassTime, EdEra, Prometheus, ILearn, "Країна Мрій", "МійКлас", ZOOM,  онлайн-курси «На урок», віртуальної інтерактивної дошки Padlet  тощо); використання можливостей YouTube-каналу, телебачення, освітньо-пізнавальних сайтів та форми дистанційного навчання офлайн, яку вони зазвичай широко використовують під час звичного освітнього процесу – на уроках;

- використання в навчальному плані (з метою повторення) уроків Всеукраїнської школи онлайн, яка розпочала свою роботу з 6 квітня 2020 року;

- налагодження обов’язкового зворотного зв’язку через соціальні мережі - Viber, Skype, Facebook, Messenger; електронну пошту; сайт школи; SMS-повідомлення; аудіоспілкування; спілкування в телефонному режимі. Найпоширенішим і найпопулярнішим засобом зв’язку з учнями, батьками, що використовувався під час дистанційного навчання, став Viber – дистанційний герой української освітньої системи.

Кожен педагог-предметник зрозумів, яка відповідальність лягла на його плечі, аби не знівелювати важливість освітнього процесу в таких незвичних для нас умовах, забезпечити виконання освітніх програм і домогтися (а це наразі – головне) зворотнього зв’язку. Дистанційне навчання дорівнює нулю, якщо такого зв'язку немає. Хочу відзначити, що кожен учитель, відповідно до своїх потреб і маючи педагогічну свободу у виборі методів та форм, використовував ті онлайн-інструменти, які були зручними для нього та його учнів, адже в дистанційному навчанні дитина має пройти шлях від сприйняття інформації до її розуміння, запам’ятовування, можливо, відтворення, використання на різних рівнях.

Для цього вчителі подавали завдання для учнів у створені Viber-групи, зазначаючи сторінки підручника, завдання та роз’яснення умови виконання того чи іншого завдання. Із метою пояснення нового матеріалу готували мініконспекти з фіксуванням інформації в зошитах учнів, надсилали посилання на відеоматеріали або робили ці відеопояснення самостійно, створювали презентації, шукали в інтернет-джерелах цікаві вправи, ігри, завдання для урізноманітнення матеріалів та зацікавлення учнів. Якщо в учнів виникали питання, то педагоги надавали роз’яснення та консультації у телефонному режимі чи повідомленнями у групі. Для здійснення зворотного зв’язку учні надсилали скриншот виконаного завдання чи голосове повідомлення у приватні повідомлення або  на особисту електронну адресу вчителя.

Власними набутками й напрацюваннями в роботі під час дистанційного навчання ділилася з колегами-словесниками методист відділу освіти й за сумісництвом учителька української мови та літератури Л.В.Андрела. А практичні психологи з Керецьківського ДНЗ (М.Цоклан) та Стройненської ЗОШ І-ІІ ступенів (В. Чикивдя) пропонували для використання  цікаві матеріали щодо психологічного розвитку дитини вдома.

Запроваджуючи дистанційне навчання, адміністрації закладів зважали не лише на наявність техніки й доступу до мережі Інтернет  учителів та учнів, а й на специфіку початкової, основної та старшої школи. Адже рівень сформованості самостійної роботи учнів початкових класів нижчий, ніж учнів основної та старшої школи, тому організовувати роботу молодших школярів повинні дорослі. Якщо бути чесним, то треба зізнатися, що й не всі діти основної школи виявилися готовими до самоосвіти, не всі мали мотивації, щоб працювати самостійно – не важливо, з підручником чи комп’ютером. Тому, звичайно ж, велика відповідальність контролю за виконанням завдань, що надавалися й початківцям, і не тільки їм для самостійного опрацювання, була покладена на батьків. Класоводи, класні керівники, вчителі-предметники всіляко заохочували батьків допомагати дітям й одночасно надавати їм більше самостійності – насправді просто правильно організовувати робочий день дитини. Батькам наших учнів особлива подяка від усіх освітян району. Можна з упевненістю сказати, що успішно завершили дистанційне навчання ті діти, з якими злагоджено й відповідально працювали не тільки вчителі, але й батьки. Освітня ситуація й повинна бути такою: родина піклується й виховує, а школа надає якісні освітні послуги.

Забезпечуючи воістину нове для всіх  цьогорічне дистанційне навчання, освітянська спільнота району зробила певні висновки, адже з кожної ситуації (навіть із найгіршої) можна винести позитивні й негативні уроки.

Почну з "мінусів", якими щедро ділилися наші педагоги:

відсутність активного зворотного зв’язку через пасивність окремих учнів та неможливості співпрацювати з учителем у зв’язку з обмеженістю чи навіть відсутністю доступу до соціальних електронних мереж

та учні:

-  важко було переформатувати свої звички й почати все робити самостійно;  - швидко сприймати інформацію й виконувати завдання, бо є чітко встановлений ліміт часу;

-  відсутність живого спілкування з учителями та однокласниками.

Та все ж таки більше "плюсів". Ними теж охоче ділилися педагоги:

- пандемія внесла несподівані корективи й змусила всіх терміново опановувати цифрові інструменти й нові педагогічні підходи та методики;

- освоєння нових програм, мереж та платформ. Zoom, Skype, Viber, PowerPoint, YouTube, Instagram, Facebook, SmartBook відкрили для нас, учителів, нові можливості

 та вихованці:

-  учителі постійно перебували на зв’язку й завжди були відкриті до діалогу, допомагали, якщо виникали питання;

-  учителі придумовували різні цікаві завдання, щоб нас не поглинуло безбарвне, рутинне навчання;

-  напевно, уперше хтось із нас почув так багато словесних заохочень, підтримок, персональних вітань. Це був додатковий стимул і мотивація;

 - ми проводили більше часу з сім’єю, тому змогли реалізуватися мрії, які раніше здавалися недосяжними;

 -  ми стали більш зібраними й відповідальними; навчилися мислити ширше .

 

Приємно наголосити також, що районна освіта не обмежилася  лише забезпеченням якості дистанційного навчання в закладах освіти. Упродовж карантинного періоду було проведено онлайн-атестацію вчителів району, практичними психологами району проводилися онлайн-опитування за допомогою Google Forms, методистами відділу були проведені різноманітні конкурси, акції, у яких брали участь здобувачі освіти. Це акції: "Годівничка" та "Серце до серця"; конкурсний відбір підручників, ІІІ Всеукраїнський конкурс "Гуманне ставлення до тварин", обласний конкурс "Малюнок, вірш, лист до мами", VІ обласний фестиваль-конкурс "Воскресни, писанко!". Були відзначені дні всеукраїнського та міжнародного значення, як-от: 90 - річчям від дня народження Ліни Костенко (19 березня); Міжнародний день поезії (21 березня); Міжнародний день протидії булінгу (4 травня); День пам’яті та примирення (8 травня) та День перемоги над нацизмом у Другій світовій війні (9 травня); День матері (друга неділя травня); День вишиванки в Україні (21 травня), 100-річчя бою під горою Маківка. Про гідне святкування та відзначення освітньо-виховних заходів засвідчили численні світлини та статті, підготовлені закладами освіти.

Завершуючи свої думки вголос, хочу акцентувати на наступному: карантин та дистанційне навчання – це своєрідний виклик українській школі, перевірка її на сучасність. Ми побачили багато моментів, які треба вдосконалювати. І в цьому є свої плюси й додаткові вектори розвитку сучасної школи! І ще: якщо "життя на Марсі можливе", то й дистанційне навчання – теж. Потрібно тільки усвідомити, що кожен із нас у будь-якій нестандартній ситуації повинен чітко й сумлінно виконувати свою місію. Лише свідома, грамотна, відповідальна й цілеспрямована робота всіх ланок освітньої сім’ї зможе забезпечити високу результативність спільної праці.

 

 

 

Начальник відділу освіти Свалявської РДА

Едіта ГРАБАР



« повернутися до списку новин