Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області

Запровадження технік дистанційного навчання вчителями природничого циклу закладів загальної середньої освіти Свалявського району в період карантину

 

 

Із 12.03.2020 року заклади освіти Свалявського району перейшли на дистанційну форму навчання. Для пожвавлення, легкого комунікування, обміну цікавою та необхідною інформацією була створена група «Вчителі природничого циклу Свалявського району» у соціальній мережі Facebook.
На веб-сайтах закладів освіти району є рубрика «Дистанційне навчання», що містить інформацію по класах про навчальні теми, посилання на електронні ресурси, які рекомендовано для вивчення, електронна адреса закладу освіти, електронні адреси вчителів, на які учні надсилають результати виконаної роботи. Вчителі перевіряють і оцінюють їх роботи.

Програмне та навчально-методичне забезпечення, розміщене на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України (доступно за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.
З електронними підручниками можна ознайомитися за адресою: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/pidruchniki/elektronni-pidruchniki.
Офіційний YouTube-канал МОН: https://www.youtube.com/channel/UCQR9sMWcZshAwYX-EYH0qiA/featured

Дистанційне навчання – це певний виклик, вихід із зони комфорту для нас, учителів, оскільки вимагає набагато більше часу для самоосвіти, оволодіння чимось новим. Але головне завдання вчителя – не просто навчити, а навчити вчитися, тобто показати найбільш зручний шлях отримання інформації.
Готових уніфікованих рецептів організації дистанційного навчання учнів не існує. Кожен учитель вільний у виборі засобів та методів її організації і стимулювання. Дистанційна форма навчання, яка демонструє свої переваги над іншими формами, є значно мобільнішою та комфортнішою, ніж інші форми навчання, забезпечує швидкість оновлення знань, не обмежує діяльність учителя. Перевагою дистанційного навчання є суттєва додаткова свобода учня у виборі навчання.
У більшості закладів освіти району у системі Viber класні керівники створили групу, до якої увійшли учні класу (у деяких закладах і батьки), вчителі-предметники, заступники та директори. Відповідно до розкладу уроків кожен учитель-предметник подає до групи тему уроку, рекомендації щодо вивчення матеріалу, завдання до теми, дидактичний матеріал, джерела для вивчення теми (відповідний параграф підручника, відеоматеріали, презентації, посилання на відеоуроки, тести, створені в системі Всеосвіта, гугл-форми тощо).
Деякі вчителі, зокрема Вікторія Вікторівна Данайканич, вчитель біології, екології, основ здоров’я Свалявської ЗОШ І-ІІІ ст. №2, працює у системі Google Classroom. Взявши участь у вебінарі, який проводила Антоніна Букач на тему роботи у цьому сервісі, вона змогла поспілкуватися з пані Букач та отримати сертифікат. Вікторія Вікторівна переглянула безліч відеоуроків інших викладачів за цією темою. А далі створила власний курс. Учні легко підключилися до сервісу. Труднощі полягають у відсутності безпосереднього контакту. Потрібно передбачити, що учні можуть самостійно опрацювати та засвоїти, а що потребує безпосереднього навчання з боку вчителя. На уроці є можливість постійно активізовувати клас до активної роботи, наводити приклади відразу, коли виникають якісь незрозумілі речі. Вікторія Вікторівна використовує різні методи донесення інформації: презентації до уроку, надає посилання на відеоресурси, дає власні додатки, ментальні карти вчителя Наталії Яцук.
Учні демонструють виконання завдань через фото- та відеозвіти. Крім того, вчителі проводять індивідуальну роботу з учнями. Якщо в ході опрацювання матеріалу, виконання практичних завдань у дітей виникають запитання, то встановлюється певний час і письмове чи усне роз’яснення допущених учнями помилок; за потреби – надсилання учням нових додаткових завдань для повторного самостійного виконання. 
За таким принципом працюють: Ряшко В.М. – вчитель географії Голубинської ЗОШ І-ІІ ст., Поцко О.І. – вчитель біології та екології Свалявської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Таркович М.В. – вчитель географії Дусинської ЗОШ І-ІІІ ст., Дочинець Н.В., Грига В.В. – вчителі біології, екології, основ здоров’я Керецьківської ЗОШ І-ІІІ ст., Лендєл Р.М. – вчитель біології, екології, основ здоров’я Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ст., Метенько Д.І. – вчитель біології та екології Дусинської ЗОШ І-ІІІ ст., Мотиль Ю.Ю. – вчитель хімії Березниківської ЗОШ І-ІІІ ст., Циганин Л.В. – вчитель біології та екології Свалявської гімназії, Бедирханова Н.І. – вчитель географії Свалявської гімназії, Левко М.В. – вчитель хімії та основ здоров’я Свалявської ЗОШ І-ІІ ст. №4, Скрип В.Д. – вчитель біології та хімії Сусківської ЗОШ І-ІІ ст.). 
Багато матеріалу щодо організації роботи в умовах дистанційного навчання вчителі знаходять через комунікаційні можливості мереж Facebook, You Tube, за допомогою Skype тощо. Також учні проходять онлайн-ЗНО, потім «скриншоти» з результатами надсилають своїм учителям (Циганинт Л.В., Бедирханова Н.І., Мотиль Ю.Ю., Метенько Д.І.).
Учитель хімії Березниківської ЗОШ І-ІІІ ст. Мотиль Юрій Юрійович використовує програмні продукти ТМ «РОЗУМНИКИ», «Неорганічна хімія 8-9 класи» та «Органічна хімія 10-11 класи», де учні мають змогу переглядати мультимедійні підручники та демонстрації дослідів. Для учнів 11 класу додатково використовує електронний тренажер видавничої групи «Основа» для підготовки до ЗНО, а також тренінгові програми видавництва «Сорока-білобока», які містять тематичні тести, комплексні тести, тести за зразком ЗНО, довідник тощо.
Циганин Любов Василівна проводить онлайн-тестування за посиланням naurok.com.ua. Любов Василівна скидає посилання в конкретний час, про який повідомляє заздалегідь, а також встановлює тривалість проходження тесту. Коли проходить зазначений період, видаляє інформацію про посилання з групи (щоб обмежити доступ учнів до відповідей). Потім усі учні роблять «скрін» із результатом тестування і скидають у групу. Крім того, учителька почала поводити перші онлайн конференції.
Виходячи з вищевикладеного, можна підсумувати: активна робота вчителів та учнів триває. З плюсів: більше часу на концентрацію, гнучкий графік виконання завдань, досвід роботи в онлайн режимі, можливість розбивати завдання на частини, практика опрацювання відеоматеріалу. З мінусів: обмеження в спілкуванні, затримка у часі оцінювання, відсутність колективної роботи. Учням важко зрозуміти деякі теми без прямих пояснень. Важче виконувати домашні завдання. Однак навчання триває.
Рекомендації: чітко давати інформацію про тему уроку; вказувати учням обов’язкові та додаткові ресурси; пам’ятати про часові рамки, давати учням час для творчої роботи, створення карти понять параграфа, ведення щоденника вражень тощо.
Життям доведено, що тільки ті знання, які учень здобув самостійно, завдяки власному досвіду, думці і дії, будуть насправді міцними. На це і сподіваємось. Все у нас буде ДОБРЕ!

 

Методисти РМК,

Скрип Валентина Володимирівна

 



« повернутися до списку новин