Відділ освіти Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області

"Булінг у дитячому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання"

"Булінг у дитячому середовищі:
причини, наслідки та шляхи його подолання"

Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством.
Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або
самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та
жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом.

Булінг – це агрессивна поведінка, що зазвичай повторюється. Вона має за
мету завдати шкоду, викликати страх або тривогу, або ж створити негативне
середовище у школі для іншої особи. Булінг виникає у ситуації, в якій існує
реальний чи уявний дисбаланс сил.

Конфлікт виникає, коли між двома чи кількома особами існує незгода,
розбіжність думок або різні погляди.
При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди і дисбалансу сил
немає. Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору.
Конфлікт стає булінгом, лише коли він повторюється знову і знову, і існує
дисбаланс сил. З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що
поводиться агресивно у конфлікті загострює конфлікт. Особа, на яку
спрямований агресивний конфлікт, може почуватися все менше здатною
висловити свою думку і все більше безсилою. Саме тоді негативний
конфлікт може перейти у булінг.

Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема
насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.
Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний
боулінг.
Отже, що це таке: . Форма насильства у вигляді бойкоту, насмішок,
дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи – має назву
боулінг.

Булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як
утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого
ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої
дитини або дітей.

4 головні компоненти булінгу:

- агресивна і негативна поведінка;
- здійснюється регулярно;
- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
- така поведінка є навмисною.

Форми шкільного булінгу:

• фізичний (умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших
тілесних ушкоджень та ін.);
• психологічний (насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає
психологічну травму шляхом словесних образ або погроз,
переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна
невпевненість).

Соціальна структура булінгу:

• переслідувач (кривдник, агресор);
• постраждала дитина (жертва);
• спостерігач.
Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою
роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався,
що є безпосереднім його учасником.

Як розпізнати жертву:

• діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
• невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
• діти, які мають руде волосся, повні чи худі;
• діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять
у класі);
• діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються
з дорослими ніж з однолітками.

Як розпізнати агресора:

• якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;
• виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
• вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;
• не дуже гарно вчаться;
• мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Як розпізнати спостерігача:

• діти з кола кривдника;
• однокласники;
• випадкові учні або ін..
• думки про самогубство та інші.
Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його
зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти -
спостерігач, а завтра -- жертва.

Сучасна людина не уявляє життя без Інтернету. В Україні проблема безпеки
дітей в Інтернеті постала особливо гостро. Насилля засобами Інтернету
називають КІБЕРБУЛІНГ.

КІБЕРБУЛІНГ це новітня форма агресії що передбачає жорстокі дії з
метою дошкулити , нашкодити, принизити людину з використанням
інформаційно – комунікаційних засобів: мобільних телефонів,
електронної пошти, соціальних мереж тощо.
КІБЕРБУЛІНГ – це поширення негативної інформації про людину у
мережі Інтернет.

«Поради дітям, які стали жертвою булінгу»,

 

«ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ»

  •  Виховувати в собі культуру спілкування
  •  Не залишатися байдужими
  •  Сприймати людину такою яка вона є
  •  Соціальний стан не є приводом для цькування
  •  Заздрість - негативна риса людини
  •  Сильніший- не означає розумніший
  •  Особистий приклад
  •  Поважати думки та погляди інших
  •  Доброзичливість
  •  Милосердність
  •  Повага
  •  Підтримка одне одного
  •  Поважати право кожного бути самим собою
  •  Фізичні вади (це не вина дитини)
  •  Готовність до примирення
  •  Визнання своїх помилок
  •  Вміння вибачатися та вибачати
  •  Комунікабельність
  • Привернути до себе увагу можна гарними вчинками
  •  Підвищувати свою самооцінку

Казка про Скріпку
Інструкція: під час розповіді ведучий/ведуча робить з канцелярської
скріпки певні відповідні фігурки,
а учні та учениці повторюють за ведучим/ведучою.

1. Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна,
весела, товариська дівчинка.

(Просто скріпка)

2. Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї
виникло запитання «Чому?».

(Знак питання)

3. Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і
дуже засмутилася.

(Нижняпосмішка)

4. Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвір’я,
де інші дівчата почали чіплятисядо неї, ображати та дали їй
стусана.

(Знак оклику)

І Скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить?

(Знак питання)

5. Вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче,
щоб все було, як раніше.

Спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше.

Тренер. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється
насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти
для неї шляхи захисту та безпечної поведінки.

Ситуація 1.
Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та
галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму
картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на
хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів
на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед
однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом,
яке дарували їй її батьки.
Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять
двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають
окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка
починає плакати.
І раптом…..СТОП!

Ситуація 2.
Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку
батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем
одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не
помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали.
До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть
знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани,
ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…
Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям
Максим вийшов з класу.
В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися,
насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з
написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і
він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.
І раптом………СТОП!

Ситуація 3.
Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після
розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та
тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не
показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з
вчителями та дітьми.
Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з
однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як
завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка
незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну
компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було
страшно…
Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не
хотілося іти додому.
Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє
старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім
погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники
починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає
грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.
І раптом…….СТОП!
Питання для обговорення:
1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?
2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у
складних ситуаціях?

 

 

 

 

 



« повернутися до списку новин